Tuesday, December 20, 2011

JOHOR BANJIR PULAK...

Selepas negeri pantai timur Kelantan, Terengganu dan Pahang dilanda banjir beberapa minggu yang lepas, kali ini negeri selatan Johor pula dinaiki air. Hujan lebat dan berterusan yang sedang melanda beberapa daerah utama di negeri Johor telah mengakibatkan paras air meningkat. Kini beberapa pusat banjir telahpun dibuka dan ianya dijangka akan terus meningkat.

Ni aku bagi link kalau-kalau korang nak check status terkini keadaan banjir di Malaysia.

PORTAL BANJIR KEBANGSAAN

Sebut soal banjir ni, teringat aku zaman-zaman sekolah rendah sekitar tahun 80'an. Fenomena banjir inilah telah menjadikan aku seorang yang reti berenang. Kelakar pun ada tapi betul la rasanya macam sekejap jerk masa berlalu dan hampir lebih kurang 25 tahun ianya berlalu. Waktu-waktu banjir kat kampung aku di Batu Pahat Johor ni la waktu untuk meyiapkan jentera rakit yang diperbuat daripada batang pisang ataupun buluh. Kiranya kitorang la yang menjalankan misi-misi menyelamat kepada mangsa-mangsa banjir ni.

Harap-harap banjir sekarang tak seteruk zaman-zaman aku dulu. Ye la zaman dah canggih parit-parit atau sungai-sungai pun dah lebar tak macam dulu. Kan sekarang zaman jalur lebar. Hehe...

No comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...